Huur opzeggen

De huur van je woning kun je eenvoudig digitaal opzeggen. Je opzegging komt dan direct bij ons binnen. De opzegtermijn voor je woning, parkeerplaats of garage is minimaal één maand. De dag dat wij je huuropzegging ontvangen, bepaalt de einddatum van de huurperiode. De huur mag eindigen op elke werkdag van de maand. De dag dat je de sleutels inlevert is de laatste betaaldag.

Veel gevraagd over Huur opzeggen

Ik heb de huur opgezegd, maar ik zie er vanaf. Kan ik mijn woning nog terugkrijgen?

Een schriftelijke huuropzegging is bindend. Dat betekent dat wij de huuropzegging in behandeling nemen of al in behandeling genomen hebben.

Neem hierover graag direct contact op met Area via Mijn Vraag of via 0413-388044. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 12:30 uur en op vrijdag van 9:00 tot 12:00 uur op 0413-388044. Je bent tijdens deze tijdstippen ook van harte welkom op onze kantoren in Uden en Veghel. Let op: in verband met Corona zijn onze kantoren momenteel tot nader order gesloten. 

Kan ik de huur van een vrije sector woning waarbij geen huurtoeslag mogelijk is eenzijdig opzeggen?

Je kunt de huur eenzijdig opzeggen, mits de achterblijvende huurder de huur van de woning kan betalen. Het is namelijk niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen voor een vrije sector woning. Je kunt hiervoor het formulier eenzijdige huuropzegging gebruiken.

Lever dit formulier bij Area aan, samen met een bewijs van de inkomsten van de laatste drie maanden van de achterblijvende bewoner.

Wij beoordelen en toetsen of de achterblijvende bewoner de huur kan betalen. Onze uitspraak hierover is bindend. 

Hoe zeg ik de huur van mijn woning op?

De huur van je woning kun je eenvoudig digitaal opzeggen. Je digitale huuropzegging komt dan direct bij ons binnen en zal zo spoedig mogelijk door ons verwerkt worden. Wij nemen dan contact met je op. 

De minimale opzegtermijn is één maand. Je hoeft de huur niet per de eerste van de maand te beëindigen. Opzeggen mag op iedere werkdag.

Ik heb de huur opgezegd. Ik heb echter nog niks gehoord. Is mijn opzegging correct ontvangen?

Neem contact op met Area via Mijn Vraag. Wij gaan nakijken of we de huuropzegging in goede orde ontvangen hebben.

Moet de huur per de eerste van de maand worden opgezegd?

Nee, dat hoeft niet. Dat kan elke werkdag, met uitzondering van het weekend en feestdagen. De minimale opzegtermijn bedraagt één maand. De huur van je woning kun je eenvoudig digitaal opzeggen.

Mag de opzegtermijn ingekort worden?

Dit is niet mogelijk. De wettelijke opzegtermijn bedraagt minimaal één maand. 

Deze maand gaat in op de datum van opzegging. De huur hoeft niet per definitie per de 1e van de maand opgezegd te worden. 

Wanneer krijg ik de eindafrekening van mijn woning?

Binnen twee maanden nadat je de sleutels in hebt geleverd, ontvang je de eindafrekening. Indien je van ons een bedrag tegoed hebt, ontvang je dit circa een week nadat je de eindafrekening hebt ontvangen. Woon je in een complex waar je betaalt voor servicekosten en nutsvoorzieningen? Dan krijg je als het jaar voorbij is in de periode van januari tot en met juni de eindafrekening van de servicekosten.

Ik moet de meterstanden van mijn vorige woning doorgeven aan de energieleverancier. Waar kan ik deze vinden?

Na oplevering van je woning heeft de medewerker van Area een opleverrapport toegestuurd. Hierin staan de meterstanden. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan contact op met Area via Mijn Vraag.

Hoe kan ik de huur van mijn scootmobielruimte of oplaadpunt opzeggen?

Dat kun je doorgeven via Mijn Vraag. Geef hier duidelijk aan per welke datum je je opzegging wilt laten ingaan. Per de eerste van de volgende maand vervalt de vergoeding voor je extra stroompunt.

Ik wil de huur van mijn woning opzeggen. Wat is de opzegtermijn?

De minimale opzegtermijn bedraagt één maand, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de huuropzegging door Area. Wij vinden het fijn als je iets langer dan één maand van tevoren de huur opzegt. 

Je kunt op iedere werkdag opzeggen. Dit hoeft dus niet precies op de eerste dag van de maand. De huur van je woning kun je eenvoudig digitaal opzeggen.

Ik ben ontruimd door Area. Zijn mijn persoonlijke bezittingen nu opgeslagen?

De deurwaarder heeft de ontruiming uitgevoerd en zet alle aanwezige spullen op de openbare weg als je de woning niet zelf hebt leeggemaakt en de sleutels bij Area hebt ingeleverd. Afvoer en opslag van persoonlijke bezittingen zijn vervolgens een verantwoordelijkheid van de gemeente. Je moet je dus tot de gemeente wenden als je informatie over jouw afgevoerde spullen wilt. 0413-281911 (Uden) of 14-0413 (Meierijstad)

Ik ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Kan ik nu alvast een vooropname plannen van mijn huidige woning?

Ja hoor, dat is mogelijk. Wij willen je wel vragen om alvast de huur van je huidige huurwoning op te zeggen De huur van je woning kun je eenvoudig digitaal opzeggen.

Je geeft bij je opzegging aan dat je gaat verhuizen naar een nieuwbouwwoning en je vermeld bij het opmerkingenveld dat de einddatum van je huidige huurcontract nog onder voorbehoud is. 

Bij een nieuwbouwwoning kun je bij "nieuw adres" vaak ook nog geen postcode aangeven. Dit is niet ergm vermeld hier voorlopig je huidige postcode. 

Wij nemen na ontvangst van je huuropzegging contact met je op om een afspraak voor de vooropname te plannen.

Ik heb de huur opgezegd. Stopt de automatische incasso voor afschrijven van de huur dan ook meteen?

Nee, in principe niet. De automatische incasso stopt bij het inleveren van de sleutels van je woning.
Wil je deze eerder stopzetten? Geef dat door via Mijn Vraag. Dit is echter niet altijd mogelijk.

Ik weet niet meer wanneer of hoelaat de vooropname of eindopname is. Wat moet ik doen?

De datum en tijd staan in de bevestiging van de huuropzegging. Heb je deze brief niet meer? Neem dan contact op via Mijn Vraag.