Contact
Vragen? Laat het ons weten

Huurprijs

De huurprijs bestaat uit de ‘kale’ huur ook wel netto huur genoemd (dus: exclusief gas en licht), eventueel aangevuld met servicekosten en glasverzekering. Samen vormen deze bedragen de bruto huur. Bij het huurcontract krijg je een overzicht van de opbouw van de huurprijs.

Veel gevraagd over Huurprijs

Wat is rekenhuur?

Dat is de kale huur + de subsidiabele servicekosten (het bedrag van de servicekosten waarover huurtoeslag kan worden aangevraagd).

Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:

  1. schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  2. energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  3. huismeesterkosten
  4. kosten voor dienst- en recreatieruimten

Ik betaal meer huur dan mijn buren, hoe kan dat?

Voorop staat dat de huur van een sociale huurwoning altijd wordt vastgesteld op basis van het huurbeleid zoals dat op dat moment geldt. Met het tekenen van de huurovereenkomst, gaat de huurder akkoord met de huurprijs die op dat moment geldt. Zolang die overeenkomst loopt, wordt daarin niets gewijzigd. Ook de jaarlijkse huurverhogingen die volgen, zijn elk jaar weer gebaseerd op de regels die dan actueel zijn. Op die manier kunnen er al onderlinge verschillen ontstaan, bijvoorbeeld door de (inkomensafhankelijke) huurverhoging. Die kan er voor zorgen dat een huurder die meer inkomen heeft dan zijn buurman, ook meer huurverhoging krijgt. Algemeen geldt: of de huur van een vrijkomende woning – die vergelijkbaar is met die van jou – verhoogd of verlaagd wordt; zulke aanpassingen hebben geen gevolgen voor de hoogte van de huur die je betaalt.

 

Is de aangeboden woning betaalbaar voor mij?

Area wijst de woningen passend toe. Dat wil zeggen dat op basis van jouw inkomen je een betaalbare woning krijgt toegewezen. Je bent als huurder zelf verantwoordelijk voor het betalen van de huur en het besteden van jouw inkomen. Bij de duurdere woningen (geliberaliseerde woningen) die boven de huurtoeslaggrens liggen vermelden wij in de advertentie welk minimum inkomen vereist is om voor de woning in aanmerking te komen.
Area behoudt zich het recht om een woning te weigeren als er twijfels bestaan over de betaalbaarheid.

Ik heb een huurspecificatie nodig. Wat moet ik doen?

Je kunt de huurspecificatie bij ons opvragen via het contactformulier. Vermeld er wel bij over welk adres en over welk jaar je dit nodig hebt.

Het is niet mogelijk om deze via het huurdersportaal op te vragen.

Ik wil graag weten uit welke bedragen mijn huur is opgebouwd.

Je kan via het contactformulier een specificatie opvragen. Vermeld welk duidelijk je adres.

Waarom is mijn huurbedrag deze maand anders?

Heb je hierover geen brief ontvangen neem dan contact op met ons via het contactformulier. Wij helpen je dan verder.

Wat betekent kale huur?

De kale huur is de huur zonder bijkomende kosten, zoals servicekosten. Ook wel netto huur genoemd.

Ik wil nu mijn huur betalen, wat is het bedrag wat ik over moet maken?

Je kan dit opvragen via het contactformulier of via 0413-388044 of kom langs op ons kantoor in Uden of Veghel op werkdagen tussen 9:00 en 12.30 uur.

Waarover kan de huurcommissie zich uitspreken bij een bezwaar?

  • Je bent het niet eens met de door de verhuurder voorgestelde huurverhoging
  • Je wilt huurverlaging omdat het aantal punten niet klopt of omdat jouw inkomen is gedaald nadat je een inkomensafhankelijke huurverhoging hebt gekregen
  • Je bent het niet eens met huurverhoging na woningverbetering
  • Je wilt tijdelijke huurverlaging vanwege achterstallig onderhoud
  • Je vindt uw maandelijks voorschot voor nutsvoorzieningen te hoog of je bent het niet eens met de jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen 
  • Je  woont nog geen 6 maanden in een woning en wilt weten wat een redelijke huurprijs is

Meer vragen (4)