Contact
Vragen? Laat het ons weten

Tevens was ik aanwezig bij de interactieve informatieavond: 25 bewoners hebben het huurdersportaal dat op komst is, bekeken en waren enthousiast

Jan van Vucht

Het jaar van de ontmoeting

Dit jaar wil ik meer in gesprek met bewoners en met mensen die iets voor onze huurders kunnen betekenen en 2017 is al goed begonnen.

Ik heb met Bob Hutten, een sociaal bewogen ondernemer, en ‘de Buurtbinders’ nagedacht over mogelijkheden voor een buurt(restaurant)bedrijf in de Flatwijk. Zo’n ondernemer kijkt daar heel anders tegenaan. Minder romantisch, meer in concrete mogelijkheden voor mensen. Opleiden, voedselveiligheid, doorstromen naar een reguliere baan, samenwerken met grote bedrijven. Ineens een waaier aan nieuwe mogelijkheden. Leuk!

In Veghel ben ik op bezoek geweest bij een actieve buurtbewoner. Verbazingwekkend hoeveel mensen vrijwillig actief zijn voor de buren; het is goed om deze mensen maximaal te ondersteunen, omdat ze een belangrijk bindmiddel zijn in het complex waar ze wonen.

Tevens was ik aanwezig bij de interactieve informatieavond: 25 bewoners hebben het huurdersportaal dat op komst is, bekeken en waren enthousiast. Enerzijds over het portaal en de mogelijkheden maar anderzijds ook over het feit dat ze hiervoor gevraagd waren. Het was een mooie avond, waarbij ik veel nieuwe gezichten heb gezien.

Met een aantal jonge trainees een spannende brainstormsessie gehad over de vraag: “Hoe komen we in de duurzame tophonderd van Trouw”? Niet om daar ook daadwerkelijk in terecht te komen, maar vooral om eens anders na te denken over onze aanpak op het gebied van energiebesparing en duurzaamheid. Jonge mensen komen dan toch weer met andere ideeën dan de gestaalde kaders.

Dezelfde dag ook gesproken met mensen die ons gaan helpen om samen met de gemeente Uden en IBM een project met elektrische deelauto’s op te starten. Voor medewerkers, maar ook voor sommige buurten is dit een interessante mogelijkheid.

In het Retraitehuis een bijeenkomst gehad over een soort wooncoöperatie: bewoners die meer invloed krijgen op de eigen woonomgeving. We doen dat o.a. door samen met de gemeenteraad het groenbeheerbudget naar de bewoners over te hevelen. Omdat ik te vroeg was, nog even zitten buurten met zuster Willibrord; een mooi voorbeeld van iemand die (hoewel ze al dik in de tachtig is) nog steeds midden in het leven staat en daar al ’s ochtend om half zes mee begint.

En tenslotte: mijn eerste ervaring opgedaan achter de telefoon bij ons KlantKontactCentrum. Telefoontjes buitelen over elkaar heen, ik raak verdwaald in het systeem, dreig soms toch weer te improviseren, spreek mensen in de rij voor de balie aan en heb dan toch het antwoord niet. Bij een telefoontje kwam ik er na drie keer doorvragen pas achter dat de mevrouw wilde kopen in plaats van huren. Het was afzien en hard werken maar het was wel leuk en leerzaam. En de verontschuldiging van, “neem me niet kwalijk, ik ben maar de directeur, dus ik weet het ook niet”, helpt altijd. Als bewonersadviseur kun je echt iets voor mensen betekenen. Dat ga ik vaker doen!

Een eerste week van het jaar met zoveel boeiende gesprekken, betekent voor mij een mooi begin van het jaar. Dat er nog vele mogen volgen!

Jan van Vucht