Ik heb geen stroom of elektriciteit meer. Wat moet ik doen?
Bij stroomuitval moet je eerst zelf een aantal controles uitvoeren. Misschien heb je kortsluiting in één van de apparaten, binnen of buiten de woning. Je kunt dan eerst een stekkerproef uitvoeren. Hieronder lees je hoe dit moet.
Wil je liever zien hoe je het moet doen? Bekijk dan de instructievideo bij de servicevideo's. Je komt uit bij een aantal handige video's, waaronder de servicevideo over de stekkerproef.
- Controleer of de zekering/ stop defect is. Is dit het geval? Dan is vervanging van de stop de verantwoordelijkheid voor jou als huurder.
- Schakel alle groepen in de meterkast uit.
- Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten.
- Schakel de aardlekschakelaar opnieuw in.
- Schakel de groepen in de meterkast weer in.
- Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact.
- Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan (zoals bij koelkasten, waterkokers, koffiezetapparaten of vijverpomp).
- Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit, op het moment dat je een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden.
- Geeft geen enkel apparaat een probleem? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dan is er waarschijnlijk iets met je installatie aan de hand en kun je bij ons een reparatieverzoek indienen. Je meldt dit via deze link Mijn reparatieverzoek.
- Blijkt dat de storing toch door eigen apparatuur veroorzaakt is, dan zijn wij genoodzaakt de voorrijkosten van € 50,- bij je in rekening te brengen.
- Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit.
- Mocht alleen de elektrische kookplaat uitgevallen zijn en de rest werkt gewoon controleer dan ook de aparte groep (2 x 220 V) in de meterkast en zorg dat de schakelaar goed staat.
- Controleer of er geen water in de buitenlamp zit.
- Controleer haspels en verlengsnoeren die je in gebruik hebt.