Elektra

Iedere woning heeft bij sleuteluitreiking een veilige installatie. Echter tijdens bewoning kunnen er situaties zijn waardoor je vragen hebt over de installatie. Wij geven je graag duidelijkheid op je vragen.

Veel gevraagd over Elektra

Kan ik het volume van de deurbel wijzigen of kan ik deze uitschakelen?

Dit is afhankelijk van het type deurbel.

Als dit mogelijk is, dan zit er een volumeschakelaar op de bel zelf. Mogelijk zit er in de meterkast een schakelaar om de deurbel uit te zetten.

Ik wil mijn wasmachine op een andere plaats dan waar de aansluiting nu is.

Meer informatie over de voorwaarden waaronder je een verandering aan je woning kunt aanbrengen lees je in onze kluswijzers.
Je mag hiervoor een ZAV aanvraag doen via het aanvraagformulier ZAV. Wij beoordelen je aanvraag en voorzien jou zo spoedig mogelijk van een terugkoppeling. 

Ik wil mijn meterkast of groepenkast uitbreiden met een extra groep. Wat moet ik doen?

Area doet dit alleen bij het vervangen van een groepenkast tijdens een keukenrenovatie, wanneer dit noodzakelijk is.

Wij begrijpen dat je dat tussentijds toch wilt. Daarvoor is het nodig dat je een ZAV aanvraag doet. Dat kun je doen middels het invullen en opsturen van het aanvraagformulier ZAV

Je kunt de groepenkast dan zelf laten uitbreiden met groepen door een erkend installateur in te schakelen.

De zegel van de meterkast is verbroken. Wat moet ik doen?

Bij je netwerkbeheerder kun je aanvragen om de meterkast opnieuw te laten verzegelen. Enexis, via telefoonnummer: 0900-7808700

Let op: Informeer bij de netwerkbeheerder naar de eventuele voorrijkosten die zij hiervoor in rekening zouden kunnen brengen. Deze kosten zijn voor jou als bewoner en gebruiker van het energienetwerk.

Ik heb een nieuwe wasmachine en ik kan hem niet aansluiten op de wasmachine (trek)schakelaar. Wat moet ik doen?

In verband met de veiligheid dient de stekker van de wasmachine eraf gehaald te worden en dient deze kabel rechtstreeks op de trekschakelaar aangesloten te worden, zodat er geen vocht bij kan komen.
Een wasmachineschakelaar is een vierkant doosje met een lichtje erop en een trekkoord. Er kan ook een dubbele schakelaar zitten waarmee je afwisselend een droger en wasmachine kunt laten werken. Allebei tegelijkertijd gebruiken kan niet. Het aansluiten van de wasmachine op de trekschakelaar is voor de huurder zelf.

Ik wil graag een slimme meter. Wat moet ik doen?

Een slimme meter regel je bij de netbeheerder. Ga voor meer informatie naar hun website.

Ik wil een keramische kookplaat of een inductie kookplaat in mijn woning. Kan ik hiervoor het stopcontact in de keuken gebruiken?

Een inductiekookplaat of keramische plaat wordt gevoed door een perilex stopcontact aangesloten op 2x220 Volt of 1x380 Volt. 
Area plaatst bij een keukenrenovatie of indien de bestaande keuken aan renovatie toe is, maar gehandhaafd blijft een perilex driefase stopcontact t.b.v. een elektrische kooktoestel. Bij een bestaande keuken worden het stopcontact en elektra-leidingen in opbouw uitgevoerd.

De huurder dient een eigen kooktoestel met een perilex stekker zelf aan te sluiten. Area is niet verantwoordelijk wanneer het kooktoestel na het aansluiten kapot gaat door een foutief aangesloten perilex driefasen stekker.

Plaats je zelf een perilex stopcontact? Laat dan een erkend installateur de juiste perilex aansluiting aanbrengen. 

Let op: wanneer je de kookplaat op een verkeerd aangesloten perilex stopcontact aansluit, kan de nieuwe kookplaat direct kapot gaan! 

Klik hier om meer te lezen over jouw aansluiting elektrische kookplaat.

Ik ben een draadloze schakelaar kwijt (domotica). Wat moet ik doen?

De kosten voor dit herstel zijn voor de huurder zelf. 

De lampen op de galerij gaan niet/te laat aan of blijven te lang branden. Wat nu?

Neem hiervoor contact op met Area via een Mijn reparatieverzoek.

De batterij van de afstandsbediening van de mechanische ventilatie is leeg. Wat kan ik doen?

Wanneer de batterij van de afstandsbediening van de mechanische ventilatie leeg is, mag je deze zelf vervangen. Doet de afstandsbediening het niet meer en ligt het niet aan de batterij? Of weet je niet goed hoe je dit moet doen? Neem dan contact op met Area via Mijn reparatieverzoek.

Ik wil een glasvezelaansluiting in mijn woning. Wat moet ik doen?

Je kunt contact opnemen een firma die bij jou glasvezel kan aanleggen. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening.

Ik wil een extra stopcontact of stroompunt in mijn woning aanbrengen. Heb ik hiervoor toestemming nodig?

In verband met de (brand)veiligheid is het noodzakelijk een aanvraagformulier ZAV in te dienen.

Mijn wasmachineschakelaar werkt niet meer. (BB)

Het probleem kan veroorzaakt worden door de wasmachine zelf.

Is de stop / schakelaar in de meterkast eruit gesprongen?
Controleer dan eerst of het probleem in de wasmachine zit of niet.  
Voer hiervoor de stekkerproef uit.

  1. Dit doe je door de schakelaar uit te zetten.
  2. Daarna de stop in de meterkast in te schakelen.
  3. Springt de stop er nu weer uit? Klik dan op "Dit lost het probleem niet op"

Er kunnen diverse problemen zijn met de trekschakelaar zelf:

  1. Het touwtje is kapot. Het herstel is dan voor de bewoner.
  2. De bevestiging van het touwtje aan de schakeling in de wand is kapot.  Klik dan op "dit lost het probleem niet op". 

Let op: wanneer het probleem in de wasmachine zit en je hiervoor onterecht een monteur inplant, worden er voorrijkosten à € 50,- in rekening gebracht!

Ik wil graag een andere voordeurbel, want deze hoor ik niet goed.

Area vervangt alleen de voordeurbel als deze defect is en niet meer te repareren is. Een standaard deurbel op een houten kozijn of deur bijplaatsen is geen probleem. Er zijn ook deurbellen die je kunt plakken in plaats van boren of schroeven. Hiervoor hoef je geen akkoord aan te vragen.

Let op: In een kunststof kozijn of deur mag niet geboord of geschroefd worden! 

De lantaarnpalen in de brandgang zijn defect.

Neem contact op met Area via Mijn Vraag. Wij gaan je dan verder helpen.

Wanneer de lantaarnpaal van Area is zit er een sticker op met AREA en een nr erop. Geef dit nr door bij het reparatie-verzoek.

Mijn elektrische straalkachel in de badkamer is defect. Wat moet ik doen?

Neem hiervoor contact op met Area via Mijn reparatieverzoek

Mijn CAI-aansluiting werkt niet, wat moet ik doen?

Bij een niet werkende CAI aansluiting willen wij eerst het volgende weten;

Ben je nog maar net verhuisd? Dan komen wij graag naar je toe, de CAI-aansluiting had namelijk bij de mutatie in orde moeten zijn. Klik dan op 'Dit los het probleem niet op'  en plan een afspraak met onze monteur in.

Je kunt van tevoren testen waar het probleem ligt. Sluit de TV aan op de aansluiting in de meterkast. Werkt dit dan ligt het aan de aansluiting verderop in de woning. Area maakt hiervoor een afspraak. Mocht het bij de aansluiting in de meterkast ook niet goed gaan dan ligt het probleem bij het signaal wat binnen komt, neem dan even contact op met je provider. 

Plan je toch een afspraak voor onze monteur en het ligt aan het binnenkomende signaal, dan zijn wij genoodzaakt de voorrijkosten van € 50,- bij je in rekening te brengen.

De actor in mijn woning is defect. Wat moet ik doen?

In woningen welke draadloos geschakeld worden zit in de meterkast een actor.  Deze actor gaat kapot wanneer men de stroom van het netwerk haald door een te hoge piekspanning.  Dit gebeurd onder andere door 2 elektra draden tegen elkaar te houden.

De kosten voor dit herstel zijn voor de huurder zelf. Voor het herstel neem je contact op met de firma Herlings Elektro Techniek. Zij zijn bereikbaar via 0413 - 25 77 72

Ik wil een stopcontact in de meterkast. Wat moet ik doen?

Als bewoner kun je een erkend installateur inschakelen om een stopcontact aan te laten brengen. Area doet dit helaas niet.
Wel is het noodzakelijk dat je hiervoor schriftelijk melding doet bij Area middels het aanvraagformulier ZAV.

Er zit een coaxkabel (analoog) in de woning, maar ik wil een glasvezelkabel (digitaal) in verband met de internetaansluiting. (of andersom)

Area moet ervoor zorgen dat er één bedrade CAI aansluiting in de woning zit. Heeft de internetverbinding waar de huurder voor kiest een andere signaal nodig, dan is het aan de huurder om dat zelf te regelen. Dit gebeurt buiten Area om.

Let op: de originele coaxkabel moet blijven zitten. De glasvezelkabel moet erbij geplaatst worden.

De stroom of het gas in de straat doet het niet. Wat moet ik nu doen?

Bel direct het nationale storingsnummer 0800-9009.

Kan ik mijn intercom zelf uitschakelen?

Wanneer je een videofoon hebt (intercom met beeldscherm) is dat mogelijk. Met de knop links van de hoorn kan de videofoon uit- en weer ingeschakeld worden.

De intercom of videofoon zit te hoog. Ik kan niet op het scherm kijken. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Area via Mijn Vraag. Geef duidelijk aan wat je wens is. Wij nemen vervolgens contact met je op.

Als Area de intercom in het gehele complex vervangt, dan wordt deze op dezelfde hoogte teruggehangen. Mocht je dit te hoog vinden? Dan verzoeken we je dit direct bij de monteur aan te geven.

Ik woon in een appartement en voor de glasvezelaansluiting moet men bij de buren die onder mij wonen zijn om dit uit te voeren.

Area geeft toestemming om glasvezel aan te leggen. Als een huurder dit naderhand wil aanvragen, dan speelt Area hierin geen rol. Het is aan de buren om dit onderling te regelen. Indien onderwonende buren geen toestemming geven of huurder wil niemand in de woning toelaten, dan kan Area bemiddelen.
Area kan niet verplichten om de glasvezelleverancier toe te laten.
Wanneer het niet binnendoor kan is buitenom de enige optie. Hiervoor moet een ZAV aanvraag worden ingediend.

Ik wil mijn elektrische fiets opladen in het complex. Waar kan ik dat doen?

Dit is niet overal mogelijk. We adviseren je om een elektrische fiets met afneembare accu te nemen, welke je binnen in je woning kunt opladen. Dit is in de winter ook beter voor de accu.
Wanneer dat niet mogelijk is, vul dan Mijn Vraag in. Je ontvangt dan een reactie van ons.

Waar vind ik de internetaansluiting in mijn woning?

In de meterkast zit een werkende CAI of glasvezelaansluiting. Hierop kun je de modem van de internetprovider aansluiten. De glasvezelkabel is een oranje kabel. Het uitzoeken van een internetprovider doe jij als huurder zelf. Meestal heeft de modem een stroompunt in de meterkast nodig. Is deze nu nog niet aanwezig? Dan is het aan jou, als huurder om deze door een erkend installateur te laten plaatsen.