Water

Alle woningen zijn aangesloten op water. Er zijn woningen welke direct zijn aangesloten bij een waterleverancier. Echter sommige woningen hebben een tussenmeter. Dan wordt het waterverbruik via de servicekosten aan de huurder doorberekend.

Veel gevraagd over Water

Mijn kraan lekt of is stuk. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Area via Mijn reparatieverzoek. Onze medewerker helpt je graag verder.

Ik wil mijn buitenkraan vorstvrij maken. Wat kan ik doen?

Je bent zelf verantwoordelijk om bij vorst de buitenkraan vorstvrij te houden. Ontstaat er schade aan de buitenkraan of de waterleiding doordat deze niet vorstvrij is gemaakt? Dan is het herstel voor jezelf.

In de meeste gevallen is er een afsluitkraan in de woning aanwezig. Zodra het vorstseizoen begint, draai je de afsluitkraan voor de buitenkraan dicht waarna je de buitenkraan aftapt totdat het water eruit is. 

Er is geen afsluitkraan aanwezig in de woning, wat nu?
Meestal zit deze in de toiletruimte, in een keukenkastje of in de meterkast. Is dit niet het geval? Waarschijnlijk zit er dan een vorstvrije buitenkraan in de woning. Hiervan kan de waterleiding niet bevriezen en daarom hoeft de kraan niet afgetapt te worden. Neem als je twijfelt contact met ons op via Mijn Vraag, dan plannen wij een monteur in die de situatie kan beoordelen.

Om de kraan vorstvrij te maken heb ik een sleutel nodig, deze heb ik niet.
Bij het aangaan van de huurovereenkomst was de sleutel in de woning aanwezig. Kun je deze niet meer vinden, dan kun je deze zelf kopen in een bouwmarkt.

Ik heb een hoog waterverbruik in vergelijking met andere jaren. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Area via Mijn Vraag. Wij gaan je dan verder helpen.
Wij vragen je het verbruik van de afgelopen 3 jaar te overleggen.

Je kan zelf natuurlijk wel nagaan of je inderdaad meer water hebt verbruikt dit jaar ten opzichte van andere jaren.

De hoofdkraan van de watermeter werkt niet.

Neem voor het herstel contact op met Brabant Water. De watermeter is eigendom van hen. Area mag hier geen werkzaamheden aan uitvoeren.

Ga naar de website van Brabant Water voor meer informatie.

Voor problemen aan de hoofdkraan en aan de waterleiding vóór de hoofdkraan, mag je contact opnemen met Brabant Water.
Zit de hoofdkraan na de meter of woon je in een appartement en is er sprake van een tussen-hoofdkraan? Neem dan contact op met Area via Mijn Vraag.

Waar kan ik de meterstanden vinden die ik moet doorgeven als ik mij aanmeld bij een waterleverancier?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding je huis binnenkomt, dit noemen we de hoofdaansluiting. Dit is vaak de meterkast waar ook de elektriciteit- en gasmeter zich bevinden. Afhankelijk van de woning, kun je de watermeter ook op een van de volgende plekken vinden:

  • In een put achter de voordeur,
  • Onder een kruipluik,
  • In een kelder,
  • In een meterput in de tuin,
  • In de toiletruimte,
  • In de centrale ruimte.

Hoe moet ik de nieuwe slimme meter uitlezen? Heb ik hier internet voor nodig?

Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die je meterstanden automatisch doorstuurt naar je energieleverancier. Daar is geen internet voor nodig.

Druk op het knopje op de meter, dan zie je 180 in het display staan en daarna volgt de meterstand. Dit geldt zowel voor de watermeter als de elektra meters.

Ik heb geen warm water. Wat moet ik doen?

Als je in het hele huis geen water warm hebt, mag je contact opnemen met Van Thiel Optimaal via 0413-388045. Heb je op 1 kraan geen warm water, dien dan een opdracht via Mijn reparatieverzoek bij ons in.

Ik heb geen waterdruk. Wat moet ik doen?

Heb je in je hele huis geen waterdruk, controleer dan ook of je buren ook geen waterdruk hebben.
Wanneer de buren ook geen water(druk) hebben,  zal het een centraal probleem zijn bij Brabant Water.

Hiervoor kun je kijken op de website van Brabant Water.
Hierop staan de actuele storingen en onderhoudswerkzaamheden in je buurt vermeld.

Hebben de buren wel water?
Neem contact op met Area via Mijn reparatieverzoek. Onze medewerker helpt je graag verder. 

Het water smaakt raar. Wat moet ik doen?

Ervaar je uit iedere kraan in je woning een rare smaak? 

Is je conclusie dat het water raar smaakt en neem contact op met  Brabant Water.  

De waterleidingen klapperen steeds. Wat kan hieraan worden gedaan?

Het klapperen van de waterleiding ontstaat door het plotseling dichtzetten van kranen.  Bijvoorbeeld bij een mengkraan. Het is belangrijk dat deze rustig dichtgemaakt wordt. Blijft het probleem ondanks dat je de kraan rustig dicht maakt? Neem dan contact op met Area via Mijn reparatieverzoek. Onze medewerker helpt je graag verder.

Daarnaast veroorzaken vaatwassers en wasmachines ook klapperende leidingen. Hier kun je echter niets aan doen.

Ik kan mijn tuinslang niet op de buitenkraan aansluiten. Wat moet ik doen?

Op de buitenkraan moet eerst een verloopstuk geplaatst worden. Daarna kun je de tuinslang hierop aansluiten.  De aanschaf van het verloopstuk is voor de huurder zelf.