Algemeen
Je doorloopt de volgende stappen:
Stap 1: Bepaal of je een klacht kunt indienen bij de commissie.
Je mag een klacht indienen wanneer als je een klacht hebt over de dienstverlening van Area, het gaat dus niet om klachten over de buren, een reparatieverzoek of bezwaren tegen de huurverhoging.
Als je van ons een (schriftelijke) reactie hebt gehad op je klacht en je bent het daar niet mee eens, dan kun je een klacht indienen bij de Regionale klachtenadviescommissie.
Dat kan ook als je klacht zes weken nadat je hem bij de corporatie hebt ingediend nog niet afgehandeld is of als je nog geen antwoord hebt gehad.
Stap 2: Vul een online klachtenformulier in en lever documentatie aan.
Je klacht dien je in via het online klachtenformulier. Het is belangrijk dat je dit formulier zo duidelijk en volledig mogelijk invult. De Commissie behandelt namelijk de klacht zoals die op het formulier staat.
Het is de bedoeling dat je bewijsstukken meestuurt waaruit blijkt dat je je klacht hebt ingediend bij Area.
Als je een reactie hebt ontvangen van Area, stuur je die ook mee. Andere documenten die belangrijk zijn voor de beoordeling van je klacht mag je eveneens meesturen. Je kunt deze bijlagen uploaden in het klachtenformulier, maar je mag ze ook naar de secretaris mailen als je dat makkelijker vindt.
Kom je er niet uit? Neem dan even contact op met de secretaris van de Commissie.
Stap 3: Is je klacht ontvankelijk? Dan komt er een zitting
Binnen een week na ontvangst van je klacht krijg je bericht van de secretaris of je klacht ontvankelijk is. Dit betekent of je klacht aan de eisen van het reglement voldoet, zodat de Commissie deze kan behandelen.
Als je klacht ontvankelijk is, wordt er meestal direct een zitting ingepland om je klacht te behandelen. Area krijgt dan de vraag om een reactie te geven op je klacht.
De secretaris stuurt de reactie van Area vervolgens naar jou door en laat weten wie er namens Area tijdens de zitting aanwezig zullen zijn.
Tijdens de zitting zijn drie leden van de Commissie aanwezig: een voorzitter die ook jurist is, een lid dat door de huurders is voorgedragen, en een lid dat door de verhuurders is voorgedragen.
De Commissie heeft voor de zitting je klachtdossier goed gelezen. Je klachtdossier bestaat uit de klacht die je hebt ingediend en de reactie van Area.
Jij en Area krijgen de gelegenheid om een toelichting te geven en de Commissie zal vragen stellen. Een zitting duurt maximaal drie kwartier.
Stap 4: Advies en opvolging
Na afloop van de zitting overlegt de Commissie over wat zij gelezen en gehoord heeft. Daarna wordt een advies opgesteld aan Area. In het advies staat wat de Commissie van je klacht vindt en wat zij vindt dat Area eventueel zou moeten doen. Het advies wordt binnen drie weken na de zitting naar Area gestuurd. Je ontvangt hiervan tegelijkertijd een kopie.
Het advies is niet bindend. Dit betekent dat Area het niet per se hoeft op te volgen, maar bijna altijd gebeurt dat wel. Area moet je binnen een maand laten weten of zij het advies opvolgt of niet. Als Area het advies niet opvolgt, moet zij daarvoor een goede reden geven.
Bezwaarmogelijkheden
Bij de Commissie is geen bezwaarmogelijkheid. Als je het niet eens bent met het advies of met de manier waarop de corporatie het advies uitvoert, kun je naar de Huurcommissie of naar de rechter gaan.
Als je het niet eens bent met de manier waarop de Klachtencommissie haar werk doet, kun je een klacht indienen bij de Commissie Governancecode Woningcorporaties.